بازاریابی شبکهای ( network marketing ) از فرمول تصاعد گرفته شده است که در سده ی سوم ق م به واسطه ی اقلیدس در کتاب ” مقدمات ” به جهان معرفی شد . نخست ، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این روش استفاده کرد . در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلوله ی برفی لقب دادند که این روش تقلب و کلاهبرداری اعلام کردند . سیاستمداران ، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی به دنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند . اولین شرکتی که رسماً فعالیت بازاریابی شبکه ای را آغاز کرد ، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی به فروش میرساند .
بازاریابی چند سطحی ( Multi-Level Marketing ) یک استراتژی بازاریابی فروش مستقیم است که در آن بازاریاب به غیر از پادادشی که بابت فروش مستقیم محصول کسب می کند بابت فروش افرادی که توسط او استخدام شده اند نیز درآمد دریافت می کند . افرادی که توسط بازاریاب استخدام شده اند ” زیر مجموعه ” او نامیده می شوند . این زیرمجموعه ها می توانند تا چندسطح نیز ادامه داشته باشند. فرد بازاریاب با داشتن زیرمجموعه های بیشتر می تواند سود بیشتری کسب کند .